Woensdagmiddag, 18 september, Theater De Kom in Nieuwegein. De 66 scholen uit de provincie Utrecht die de komende drie jaar aan de slag gaan in het kader van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit, zijn massaal naar dit mooie nieuwe theater gekomen. Van het merendeel van de scholen zijn de directeur, de icc'er en enkele collega's aanwezig. Er is een programma dat iedereen nog eens extra enthousiast moest maken om kunst- en erfgoededucatie een stevige plek te geven in het curriculum.
'Was het moeilijk om uw collega's hier mee naar toe te slepen?' vraagt middagvoorzitter Ruben Maes. 'En waarom doet u überhaupt mee aan dit programma?' Voor de directeuren in de zaal was die beslissing niet moeilijk. Voor hen is onderwijs pas zinvol als er aandacht is voor hoofd, hart en handen. De meesten hadden allang contact met de beide instellingen die Cultuureducatie met Kwaliteit coördineren, Kunst Centraal en Landschap Erfgoed Utrecht (LEU). Met hen werken zij graag aan verdieping. De icc'ers zitten te stralen in de zaal. Deze middag lijkt een hommage aan hun werk. Eén uitspraak van een leerkracht over haar icc-collega loopt als rode draad door de hele middag heen: 'Onze icc'er heeft altijd goede tips om de expressievakken in je andere vakken te integreren en je lessen op een creatieve manier vorm te geven. Zo raadde ze me bij voorbeeld aan om bij het begin van de rekenles uit een doos te springen en te roepen Ik ben vandaag de rekenles! Ik ben de inhoud. En nu gaan we die inhoud uitrekenen.'
Om erachter te komen op welke manier en op welk gebied je het best kunt werken aan een verbeteringsslag, hebben Kunst Centraal en LEU contact opgenomen met de schoolbesturen. Naar aanleiding van deze gesprekken zijn er drie zogeheten pijlers benoemd waar scholen uit konden kiezen: School in talenten, School in de wijk en Cultuur in het hart van het Onderwijs. De basis onder het Verdiepingsprogramma is de versterking van het creatief vermogen. Het idee is dat er voor scholen die aan dezelfde pijler werken in de toekomst netwerkbijeenkomsten komen waar zij van en met elkaar kunnen leren. Ook kan ieder schoolteam jaarlijks een training krijgen om verder te werken aan het cultuureducatieprogramma. Daarnaast is het mogelijk om samen met Kunst Centraal en LEU een ouderavond te organiseren, zodat ook de achterban van de leerlingen weet hoe de school met kunst en cultuur bezig is.
De 66 Utrechtse scholen boffen dat ze zo intensief en zo professioneel worden begeleid, en er zijn nóg 160 Utrechtse scholen die, via gemeentelijke programma's, met kunst en cultuur aan de slag zijn. Maar hoe zou het met de ca. 220 scholen gaan die in geen enkel programma zijn opgenomen? Hoe zorgen zij ervoor dat hart en handen toch aan hun trekken komen? Zonder feestelijke middag in De Kom, zonder teambegeleiding, culturele ouderavonden of workshops.
Is uw school betrokken bij het programma Cultuureducatie met Kwaliteit? Welke impulsen merkt u voor de positie van de cultuurcoördinator? Of valt u juist overal buiten? Hoe geeft u dan toch vorm aan cultuuronderwijs? Wissel uw ervaringen uit in het netwerk Cultuureducatie of in de groep Cultuureducatie met Kwaliteit op LinkedIn. Melissa de Vreede, Senior projectleider cultuureducatie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten