Voor de helft van de cultuurcoaches heeft de introductie van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit invloed op hun werkzaamheden, blijkt uit een inventarisatie die het LKCA vlak voor de zomer uitvoerde.
Gemeenten draaien iedere eurocent drie keer om voordat hij wordt uitgegeven en dat geldt zeker voor de ambtenaren die zich met welzijn en met cultuur bezighouden. Er zijn dan wel landelijke regelingen in het leven geroepen, zoals Cultuureducatie met Kwaliteit en de Brede Impuls Combinatiefuncties voor de financiering van combinatiefunctionarissen - onder wie de cultuurcoaches - maar deze subsidies moeten altijd gematcht worden. Dus ook de gemeente moet erin investeren. Op zich logisch, want zonder lokaal commitment is de kans van slagen kleiner. Maar waar haalt een gemeente dat geld vandaan? De meeste potjes die in aanmerking komen, zijn al helemaal afgeroomd.
Het is dus niet verwonderlijk dat driekwart van de cultuurcoaches laat weten dat hun contract eind dit jaar of eind 2014 afloopt. Een aantal van hen blijft de functie uitvoeren, maar dan als ZZP’er. Op het moment van ondervraging had de gemeente hun contract al beëindigd. Maar er zijn ook gemeenten waar cultuurcoaches juist een duidelijke rol hebben gekregen in het kader van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit. En die keuze ligt eigenlijk heel erg voor de hand. Want is de belangrijkste taak van de cultuurcoach niet een brug te vormen tussen onderwijs en cultuur?
Janneke Meijer is zo'n cultuurcoach in de gemeente Hellendoorn in Overijssel. Daar heeft zij vijf pilotscholen geholpen bij het formuleren van hun vraag. De scholen hebben gekozen voor het verbinden van taal en drama, met Theater The Young Ones als belangrijke samenwerkingspartner. Bedoeling is dat de activiteiten lesstofvervangend en vakoverstijgend zijn. Voor haar en haar scholen werkt de keuze die de gemeente maakte.
Sommige cultuurcoaches die een rol hebben in de regeling, ondervinden dat het accent van hun werkzaamheden erg op binnenschoolse cultuureducatie is komen te liggen en dat gaat ten koste van de verankering in de wijk. 'De gelden uit de regeling geven minder gelegenheid om een en ander te koppelen aan buitenschoolse cultuureducatie.' Toch zijn de cultuurcoaches over het algemeen positief over de regeling. 'Dat de nadruk wordt gelegd op kwaliteit is goed en bovendien hard nodig', zegt een van hen.
Vindt u ook dat cultuurcoaches een belangrijke rol zouden moeten spelen in de lokale vormgeving van het cultuureducatiebeleid, of kunnen scholen en culturele instellingen net zo goed zonder intermediair? In de groep Cultuureducatie met Kwaliteit op LinkedIn kunt u uw opvattingen delen.
Melissa de Vreede, Senior projectleider cultuureducatie Foto: Maaike Slingerland
Geen opmerkingen:
Een reactie posten