woensdag 16 oktober 2013

Schoolbestuur, pak de regie nu eens…



Scholen moeten zelf de regie voeren als het om cultuureducatie gaat. Een stevige uitspraak van Onderwijsraad en Raad voor Cultuur en zo staat het ook in hun gezamenlijke advies. Als school moet je dus zelf zorgen voor deskundige leerkrachten voor de lessen in de kunstvakken. Ook geef je het kunstonderwijs niet helemaal uit handen aan professionals van buiten de school, zoals centra voor de kunsten, culturele instellingen of kunstenaarscollectieven.

Als je er wat langer over nadenkt doen beide Raden een opvallende uitspraak die niet van toepassing lijkt op andere schoolvakken. Wordt scholen gevraagd om bij taal en rekenen zelf de regie te voeren? Ik dacht het niet. Op alle mogelijke manieren bemoeien Rijksoverheid en Onderwijsinspectie zich daarmee, zowel in bestuursakkoorden met de PO-Raad als met verbetertrajecten voor taalzwakke en rekenzwakke scholen. Ik zou het toejuichen als dit soort betrokkenheid er ook zou zijn voor het leergebied kunstzinnige oriëntatie.

Voor alle schoolvakken geldt dat de regie bij de schoolbesturen ligt. Elke vier jaar stelt het bestuur van een school een schoolplan op waarin beschreven staat hoe de kwaliteit van het onderwijs bewaakt en verbeterd wordt. Verder beschrijft het plan het onderwijskundig beleid en het personeelsbeleid, dat door bovenschoolse directeuren en schoolleiders met hun leerkrachten wordt vormgegeven en uitgevoerd.

Hoewel veel schoolbesturen zeggen dat cultuureducatie belangrijk is voor de persoonlijke en creatieve ontwikkeling van kinderen, beschrijven zij hun ambities hiervoor niet in hun schoolplannen. Schoolbesturen houden zich vaak afzijdig van kunstzinnige oriëntatie onder het mom van 'vrijheid aan de scholen'. Dit blijkt ook uit de gesprekken die de webredactie cultuurcoördinator hierover onlangs met zeven schoolbesturen voerde. Je zou dat eens met rekenen en taal moeten durven!

Toch zie ik ook flinke lichtpuntjes als het om schoolbesturen en cultuureducatie gaat. Een mooi voorbeeld trof ik vorige week bij de Limburgse stichting Cultuurpad. Vijf besturen met samen tachtig basisscholen bieden brede ontwikkelingskansen voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Onder schooltijd is er voor cultuureducatie een structurele plek in het basisonderwijs, en na schooltijd zijn er dagarrangementen en activiteiten voor theater, beeldende kunst, erfgoed, muziek, dans, techniek, media, literatuur, natuur, sport en spel. Cultuurpad wil hiermee kinderen een basis meegeven ‘die verder reikt dan de cultuur op zich’. Deze schoolbesturen durven te zeggen dat cultuur kinderen sterker maakt, en willen dat in hun beleid dan ook vorm geven.

Schoolbesturen moeten in hun schoolplannen vastleggen dat zij de kunstvakken kwalitatief goed verzorgen. Zij moeten leerkrachten professionaliseren en in sollicitatiegesprekken aan de orde stellen of de sollicitant goed is in het doceren van een kunstvak om daar hun benoeming ook van af te laten hangen. Gaat dit te ver of juist helemaal niet? Ik lees graag uw visie hierop in de groep Cultuureducatie met Kwaliteit op LinkedIn.

Piet Hagenaars,
Senior Onderzoek LKCA

Geen opmerkingen:

Een reactie posten